Säkra varor

Lättläst Du har kommit till en lättläst sida.
Varor måste vara säkra för konsumenterna.

Produktsäkerhetslagen säger 
att företag som har kommit på att de har sålt farliga varor
ska tala om det för Konsumentverket.

Om du hittar en vara som är farlig
kan du också anmäla det till Konsumentverket.

Är varan säker?

Om varan har ett CE-märke
ska varan följa de regler för säkerhet 
som finns idag för den varan.

Leksaker och skyddsutrustning ska ha CE-märke.
Men alla saker ska inte ha CE-märke på sig.
CE-märket betyder inte att någon myndighet
har kontrollerat varan.

Små barn och små delar

Små saker och lösa delar på leksaker
är farliga för barn.
Om ett barn får in något litet i halsen
kan barnet få svårt att andas och kvävas och dö.

Vill du veta mer om säkra varor
kan du tala med konsumentvägledaren i din kommun.

Har du nytta av innehållet på den här sidan?

Hjälp oss förbättra webbsidan.

Berätta hur du upplevde sidan och vad du letade efter.

OBS! Skriv inte namn, mejladress, mobilnummer eller andra personuppgifter.

  1. Vi raderar alla svar som innehåller personuppgifter.
  2. Allt du skickar till oss blir en offentlig handling.
  3. Vi svarar inte på frågor eller tar emot anmälningar här.
Senast granskad 25 september 2023